Fisk og sjømat

Barn i Norge i dag spiser for lite fisk. Fisk og sjømat inneholder en rekke næringsstoffer som finnes i begrensede mengder i andre matvarer, blant annet marine omega-3 fettsyrer, vitamin D, vitamin B12, jod og selen. Fisk og sjømat er også en god kilde til protein av høy kvalitet. Gode vaner skapes tidlig, og det er derfor viktig at mattilbudet i barnehagen har fisk og sjømat ofte på menyen, både som pålegg og til varme lunsjserveringer.

Tips for å få barna til å spise mer fisk og sjømat 

  • Velge fisk til middag minst to til tre ganger i uken. Spis gjerne fisk enda oftere og til lunsj.
  • Fisk + brødskive = sant! Velg gjerne fisk som pålegg på matpakken

Filmen under viser hvordan man enkelt kan inkludere fisk til brødmåltidet. Vil du lære mer kan du også lese mer om hvordan du kan lettere kan inkludere fisk på matpakken her. 

Kilde: Opplysningskontoret for brød og korn

Smart mat - Utvalgte produkter anbefalt av SunnereBarn

SunnereBarn anbefaler å bruke produkter merket med nøkkelhullet. Her er et lite utvalg av nøkkelhullsprodukter i kategorien fisk og sjømat.

 

     

 3 i uken. Helsedirektoratets anbefaling

Så hva sier Helsemyndighetenes anbefalingene om hvilken type fisk barn bør spise?

  • Alle typer magre, halvfete og fete fiskeslag anbefales, gjerne flere ganger i uken
  • Fiskeprodukter som fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding er gode alternativer. Velg produkter som har fått Nøkkelhullsmerket. Disse varene er de sunneste innenfor en matvaregruppe, det vil si at de inneholder mer fiber og mindre fett, sukker og salt enn de andre matvarene i samme gruppe.

  • Begrens inntaket av fiskepinner/panert fisk, alternativt kan dette tilberedes i stekeovn uten fett. Let også her etter produkter som har fått Nøkkelhullsmerket

Les mer om hvordan man kan få barn til å bli mer glad i fisk og sjømat her