Grønnsaker, frukt og bær

Barn i Norge i dag spiser mindre frukt og grønnsaker enn hva som er anbefalt. Det anbefales at vi får i oss 5  frukt og grønt om dagen, og da helst 2 frukter og 3 grønnsaker. For barn regnes en porsjon som en håndfull. Dette er en minimumsanbefaling, så barn kan fint spise mye mer.

Tips for å få barna til å spise mer frukt og grønt

  • Gjør frukt og grønt tilgjengelig. Server frukt og grønt som mellommåltid og til alle måltider
  • Kutt opp frukten og grønnsakene så spiser alle mer!
  • La barna bidra i å kutte opp frukten og grønnsakene. Det er alltid mer spennende å spise mat man har vært med på å lage selv
  • Velg gjerne typiske rotgrønnsaker som gulrot, kålrot, blomkål og brokkoli

  

Se filmen under for eksempler på grønnsaker som du enkelt kan kutte opp og servere i barnehager eller SFOer:

Kilde: Bama

Smart mat - Utvalgte produkter anbefalt av SunnereBarn

Disse sunne grønnsakene er godt likt blant barn og har mange viktige næringsstoffer å by på:

  • Kålroten er kalorifattig, men har masse kostfiber. Den inneholder rikelig med vitamin C, og den er en kilde til B-vitaminet folat. Folat bidrar til normal psykologisk funksjon, normalt immunforsvar og reduserer trøtthet og slitenhet.
  • Blomkål er en super grønnsak. Den er rik på vitamin C og kostfiber, og en god kilde til B-vitaminet folat og kalium. Kalium bidrar til normal muskelfunksjon og er viktig for å opprettholde et normalt blodtrykk.
  • Brokkoli har et høyt innhold av vitamin C og K, og den er rik på kostfiber og B-vitaminet folat.  Den er også en fin kilde til kalium. Vitamin C er viktig for immunforsvaret og beskytter cellene våre mot oksidativt stress. I tillegg bidrar vitamin C til collagendannelse som er viktig for normal funksjon av ben, ledd, tenner og hud.
  • Søtpoteten har en nydelig farge som skyldes at den er rik på betakaroten (vitamin A). Vitamin A bidrar til opprettholdelse av synet og er viktig for immunforsvaret. Søtpoteten har også masse kostfiber og er en fin kilde til kalium og sporstoffet kobber.

Fem om dagen! Helsedirektoratets anbefaling

Så hva sier Helsemyndighetenes anbefalingene om hva og hvor mye frukt og grønt barn bør spise?

  • Barn bør minst 5 frukter eller grønnsaker om dagen. En porsjon tilsvarer det som får plass i en håndfull (ca. 100 gram)
  • Frukt og grønnsaker bør inngå i alle dagens måltider
  • Frukt og grønnsaker bør alltid være en del av matpakken til barna
  • Halvparten bør være grønnsaker, andre halvparten frukt
  • Varier gjerne mellom ulike frukter og grønnsaker i alle regnbuens farger da disse inneholder ulike næringsstoffer
  • Alle typer frukt, grønnsaker og bær i ren form har nøkkelhulls merke selv om du ikke ser merket på frukten
  • Varier med friske, hermetiske, frosne, kokte, rå og varmebehandlede varianter

Filmen under viser hvordan du enklere kan inkludere mer frukt og grønt i kostholdet. Du finner enda flere tips her

Kilde: Opplysningskontoret for frukt og grønt