Oljer og margarin

Barn i Norge i dag får i seg mer mettet fett enn anbefalt og dette skyldes delvis et for høyt inntak av smør. Matoljer, margarin og smør inngår i kostholdet, men det er anbefalt å velge produkter fra denne kategorien som har en høyere andel umettet fett enn mettet fett. I tillegg til at denne matvaregruppen bidrar med fett, tilfører også produkter de fettløselige vitaminene A, D,E og K. Margarin og smør er tilsatt vitamin D. Myk margarin og de fleste planteoljer inneholder en høyere andel umettet fett enn mettet fett.

Tips for barn til valg av oljer og margarin

  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør
  • Velg produkter som har fått Nøkkelhullsmerket. Disse varene er de sunneste innenfor en matvaregruppe, det vil si at de inneholder mer fiber og mindre fett, sukker og salt enn de andre matvarene i samme gruppe.

Smart mat - Utvalgte produkter anbefalt av SunnereBarn

SunnereBarn anbefaler å bruke produkter merket med nøkkelhullet. Her er et lite utvalg av nøkkelhullsprodukter i kategorien oljer og margarin.

 

             

                     

 

Helsedirektoratet anbefalinger

  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  • Velg produkter som har fått Nøkkelhullsmerket

Hva er forskjellen på olje, margarin og meierismør? 

Oljer

  • Olje til mat og matlaging presses ut av plantematerialer som frø, kjerner, nøtter og frukt
  • Mest brukt er oljer er fra raps, soya, solsikke, oliven og kokos
  • Planteoljer har mer av det umettete fettet enn mettet fett

Margarin

  • Hovedråvare til margarin er planteoljer og plantefett.
  • Noen margariner passer best til brødskiven mens andre passer best til steking og baking
  • Myke margariner har mer av det umettete fettet enn mettet fett

Meierismør

  • Hovedråvaren til meierismør er melkefett.
  • Meierismør kan brukes til steking, baking og på brødskiva.
  • Meierismør har mer mettet fett i seg enn umettet fett.