Hva er fett?

Fett er en av tre energigivende næringsstoffer i mat og den mest konsentrerte energikilden i mat. Barn trenger riktig mengde energi for å sikre vekst og utvikling og for å kunne drive lek og aktiviteter gjennom dagen.

Det mange kanskje ikke er klar over er at fett har mange andre oppgaver i kroppen også.

  • Fett er kroppens største energikilde - Fett er det næringsstoffet som gir mest energi. Fett gir dobbelt så mye energi til kroppen karbohydrater. Med fett i kostholdet er det derfor enkelt å få i seg mange kalorier, noe som gjør at du kan få i deg for mange kalorier. Dersom inntaket av fett bidrar til at kaloriinntaket blir større enn energiforbruket, vil kroppen lagre energi overskuddet. Fett er en viktig energikilde, men du skal altså ha et inntak som samsvarer med energibehovet ditt.
  • Fett er en tilrettelegger - Kroppen er et eksempel på ekstremt godt lagspill, og på dette laget spiller fett en meget sentral rolle. Fett er en tilrettelegger for at kroppen kan nyttiggjøre seg de fettløselige vitaminene A, D, E og K, fordi de fettløselige vitaminene blir absorbert sammen med fettet. Disse vitaminene påvirker blant annet synet , har en betydning for skjelettstyrke, deltar aktivt for å ivareta et godt immunforsvar og er viktig for vekst.
  • Fett bygger kroppens celler - Mange av fettsyrene inngår som byggeklosser i kroppens cellevegger. Fettsyrer utgjør altså en viktig del av cellenes konstruksjon. Når fettsyrene er plassert i celleveggen bidrar de med transport av næring, både inn og ut av cellene, og sikrer kommunikasjon mellom de ulike cellene. I tillegg til å fungere som byggeklosser, har fett flere andre byggetekniske funksjoner i kroppen. Fett isolerer indre organer mot støt og slag, og fettet som ligger lagret i underhuden isolerer kroppen slik at du kan holde en jevn kroppstemperatur.

Finnes det bra og dårlig fett?

Enkelt skiller vi mellom mettet og umettet fett. Forskjellen ligger i strukturen og hvordan fettet virker på kroppen.

  • Mettede fettsyrer  kan være skadelige, fordi de øker kolesterolnivået i blodet og derfor gir høyere risiko for hjerte- og karsykdommer. De største kildene til mettet fett er fete meieri- og kjøttprodukter. Blant produktene som inneholder mye mettet fett finner vi smør, helfete oster, helmelk, fløte, rømme, pølser, farsemat, kjeks, kaker, iskrem, sjokolade, kokosolje, og palmeolje. Matvarer fra dyreriket med unntak av fet fisk er kilde til mettet fett, , mens plantekost med noen unntak inneholder lite mettet fett.
  • Umettede fettsyrer er gode for kroppen og har en gunstig effekt på kolesterolet og kan dermed redusere risikoen for hjerte- karsykdommer. Umettet fett finnes hovedsakelig i matvarer fra planteriket. Kilder til umettet fett er matoljer, flytende og myk margarin, fet fisk, avokado, og nøtter. Omega-3 og omega-6 er flerumettede fettsyrer som kroppen trenger og som må tilføres via kosten. Kilder til omega-3 er i fet fisk som laks, ørret, makrell i tomat, sardiner, tran, linfrøolje, olivenolje, rapsolje. Kornprodukter, soyaolje, majones og myk margarin er eksempler på kilder til omega-6.

Tips til fett i kostholdet

  • Begrense mengden mettet fett og erstatte noe av dette med umettet fett.
  • Barn under tre år trenger en større andel kalorier fra fett enn eldre barn og voksne fordi de behøver energi som skal rekke til både aktiviteter, vekst og utvikling
  • Gode kilder til umettet fett er fet fisk, fiskepålegg, myk plantemargarin, avokado, oliven- eller rapsolje
  • Noen kilder til mettet fett er smør, helmelk, ost og bearbeidede kjøttprodukter som f.eks. farseproduktert. Disse bør begrenses

Smart mat - Utvalgte produkter med gode fettkilder anbefalt av SunnereBarn

SunnereBarn anbefaler å bruke produkter merket med nøkkelhullet. Her er et lite utvalg av nøkkelhullsprodukter med gode fettkilder.

 

                                  

Lær mer om hva fett er i videoen under 

Kilde: Mills

Lær mer om hvorfor kroppen trenger fett i videoen under

Kilde: Mills