Karbohydrater

Karbohydrater er sammen med proteiner og fett en av de energigivende næringsstoffene. Kroppen vår, spesielt hjernen og nervesystemet er avhengig av å få tilført karbohydrater daglig.

Tre grupper karbohydrater

Karbohydrater er ikke bare karbohydrater men en samlebetegnelse for en stor gruppe enkle og sammensatte sukkerarter. Det finnes tre ulike grupper karbohydrater; naturlig og tilsatt sukker, stivelse og kostfiber.

  1. Sukker - Sukker gir energi til kroppen og fører til kortvarig høyt blodsukker som ender opp med å bli lavere enn før inntaket. Det er viktig å skille mellom matvarer som naturlig inneholder sukker (som frukt og bær) og matvarer som er tilsatt sukker (som saft, brus, nektar, kaker, godterier). Barn bør ikke styre unna frukt og bær, da disse hovedsakelig består av vann, inneholder mange gode vitaminer, mineraler og antioksidanter. Tiltatt sukker derimot, inneholder mye energi, og ingen næringsstoffer og bør derfor begrenses. Om barn og unge får i seg for mye sukker øker risikoen for vektøkning, overvekt og fedme. Dette øker igjen risikoen for type 2-diabetes og noen former for kreft og fører til dårligere tannhelse.
  2. Stivelse - Stivelsesrik matvarer er viktige energikilder. Matvarer som er rike på stivelse kan både være grove eller fine kornprodukter, poteter, pasta, mais og ris. Stivelsesrik mat er hovedsakelig fra planteriket. Stivelse er bra for kroppen siden det gir en bedre fordøyelse.
  3. Kostfiber - Fiber er bra for kroppen. Kostfiber bidrar til gjevt blodsukker og en god fordøyelse av maten. Matvarer som grove kornprodukter og grovt brød, belgvekster, rotfrukter, grønnsaker, frukt inneholder mye kostfiber. Grovt brød inneholder 2-3 ganger mer kostfiber som hvitt brød. Kostfiber har mange helsefordeler; det regulerer for fordøyelsen, styrker immunforsvaret, stabiliserer blodsukkeret, senker kolesterolet og er god for tennene.

Hva er raske og langsomme karbohydrater?

 Kort forklart er betegnes ofte sukker og stivelse som raske karbohydrater. De raske karbohydratene fordøyes fort og gir en rask og høy blodsukkerstigning. Kostfiber er derimot en type langsomme karbohydrater som gir roligere og mindre blodsukkerstigning. Derfor er et måltid bestående av langsomme karbohydrater som grovt brød, grønnsaker, bønner, mer gunstig enn måltid bestående av raske karbohydrater som fint brød og hvete pasta.

Hva menes med tomme kalorier?

Det snakkes også mye om tomme kalorier. Dette er matvarer som inneholder mye energi, men lite av andre og viktige næringsstoffene som vitaminer og mineraler. Disse matvarene inneholder ofte mye tilsatt sukker eller usunt fett. Dette er typiske matvarer som godteri og snack, bakervarer, kjeks og potetgull som vi på mange måter alle vet at vi bør begrense inntaket av.

Tips om karbohydrater i kostholdet

  • Kutt ned i sukkerinntaket til barn og unge ved å begrense inntaket av saft, kjeks, boller, godteri og sukrede frokostblandinger
  • Grovt brød eller grove kornprodukter til hverdags måltider

Smart mat - Utvalgte produkter med gode karbohydratkilder anbefalt av SunnereBarn

SunnereBarn anbefaler å bruke produkter merket med nøkkelhullet. Her er et lite utvalg av nøkkelhullsprodukter med gode karbohydratkilder.